Standardy ochrony dzieci FUNDACJI DZIAŁAŃ NA RZECZ SPORTU I REKREACJI „WATAHA”
Naczelną zasadą obowiązującą wszystkich pracowników FUNDACJI DZIAŁAŃ NA RZECZ SPORTU I REKREACJI „WATAHA” jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności małoletniego i poszanowanie jego praw. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Fundacji działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz własnych kompetencji.
Rozdział 1. Objaśnienie terminów.
1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek organizacji, a także praktykant, wolontariusz i stażysta.
2. Zarządem fundacji podmiot, który w strukturze danej organizacji zgodnie z obowiązującym prawem i wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach organizacji.
3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu organizacji lub zagrożenie dobra lub dobrostanu dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez zarząd organizacji członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji.
7. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez zarząd organizacji członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie organizacji oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział 2. Wprowadzenie polityki bezpieczeństwa dzieci.
FUNDACJA DZIAŁAŃ NA RZECZ SPORTU I REKREACJI „WATAHA” wprowadza Politykę Bezpieczeństwa Dzieci i dołoży starań by podobne procedury wdrożone zostały u Członków naszej organizacji. W ramach jej wprowadzania planujemy:
- Powołanie Koordynatora bezpieczeństwa dzieci.
- Działania edukacyjne i społeczne w celu zwiększenia świadomości i wiedzy o bezpieczeństwie dzieci wśród rodziców, dzieci, trenerów, pracowników, sędziów i innych osób zaangażowanych w koszykówkę.
- Podejmowanie odpowiednich działań w przypadku zarzutów o działania zabronione poprzez kierowanie spraw do odpowiednich organów państwowych.
- Stworzenie narzędzi i procedur umożliwiających anonimowe zgłaszanie naruszeń.
- Zapobieganie zatrudnianiu nieodpowiednich osób (pracowników i wolontariuszy) w Fundacji działań na rzecz sportu i rekreacji “Wataha” poprzez bezpieczną rekrutację i procedury.
- Zadbanie o zrozumienie przez wszystkich funkcjonujących w koszykówce swojej roli i obowiązków w odniesieniu do ochrony dzieci; zapewnienie wszystkim pracownikom i wolontariuszom odpowiednich szkoleń w momencie dołączenia do organizacji, a także zapewnianie dalszych szkoleń i aktualizacji Polityki i procedur.
- Informowane dzieci o ich prawach i miejscach, gdzie mogą znaleźć pomoc.
- Monitoring i dokonywanie przeglądu naszych praktyk ochronnych regularnie, co najmniej raz w roku, aby zapewnić, że uczymy się i rozwijamy ochronę, zgodnie z najlepszymi praktykami i ustawodawstwem krajowym.
- Opracowanie procedur i wytycznych w celu wdrożenia polityki bezpieczeństwa dzieci.
Rozdział 3. Organizacja procesu ochrony praw dzieci i zapobieganie naruszeniom.
- Niniejsza Polityka Bezpieczeństwa Dzieci stanowi uniwersalny zbiór zasad, narzędzi i procedur postępowania w celu ograniczenia nadużyć wobec dzieci, a w przypadku ich wystąpienia powzięcia odpowiednich środków.
- Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci: Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.); Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.); Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359); Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606); Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.); Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.); Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.); Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24; Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
- Opiekunowie towarzyszący dzieciom podczas podróży i wyjazdu biorą na siebie odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom. Rozpoczyna się ona od momentu, gdy dziecko opuszcza opiekuna prawnego, a kończy się dopiero, gdy dzieci wrócą z podróży i zostaną bezpiecznie przekazane opiekunom prawnym. Należy jasno poinformować rodziców o momentach rozpoczęcia (wejście dziecka do środka transportu w drodze na wyjazd) i zakończeniu opieki (wyjście dziecka z środka transportu po powrocie z wyjazdu). Opiekun dziecka zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa dziecka w drodze do miejsca podstawienie środka transportu oraz do odebrania dziecka z wskazanego miejsce po przyjeździe z wyjazdu.
- Rodzice muszą zawsze wyrazić zgodę na udział swoich dzieci w wyjeździe. Przed wyjazdem należy również uzyskać podstawowe informacje dotyczące stanu zdrowia dzieci i dane kontaktowe w nagłych przypadkach.
- Kadra trenerów i opiekunów podczas wycieczki czuwa nad bezpieczeństwem dzieci. To oni w pierwszej kolejności powinni wykryć potencjalne nadużycia wobec dzieci, a także sami nie mogą stanowić zagrożenia dla ich bezpieczeństwa. Art. 92p ust. 1 i 2 ustawy wskazuje warunki, które musi spełniać kierownik wypoczynku i wychowawca. Kierownikiem wypoczynku pełni też rolę Koordynatora do spraw bezpieczeństwa dzieci.
- Organizator musi zapewnić odpowiednią kadrę podczas wypoczynku, ale także dostęp do opieki medycznej oraz program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności. Obowiązkiem organizatora jest także żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia, a także (jeżeli dotyczy) bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego oraz bezpieczne przebywanie w górach.
Rozdział 3. Rekrutacja Kadr.
Źródło zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci może stanowić środowisko osób pracujących z dziećmi. W celu ograniczenia tego ryzyka, Polityka Bezpieczeństwa Dzieci opisuje ścieżkę rekrutacji osób zajmujących się aktywnością dzieci, w tym trenerów, koordynatorów, opiekunów, wolontariuszy. Od poziomu umiejętności i zaangażowania trenerów, opiekunów i wolontariuszy zależy jakość szkolenia. Przy rekrutacji trenera, poza posiadaniem wszystkich niezbędnych kwalifikacji, powinno upewnić się, że osoba aplikująca jest odpowiednim kandydatem do pracy z dziećmi.
Rekrutacja kandydatów na stanowiska pracy z dziećmi w Fundacji działań na rzecz sportu i rekreacji, obejmuje 3 etapy:
- Pierwszy etap – weryfikacja merytoryczna pod kątem posiadania określonego wykształcenia i uprawnień. Polega na kontroli przedstawionych świadectw i certyfikatów.
- Drugi etap – weryfikacja bezpośrednia. Polega na przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej. Złożeniu oświadczenia o braku przeszkód do pracy z dziećmi i wyrażeniu zgody na dokonywanie kontroli ich pracy pod kątem bezpieczeństwa dzieci.
- Trzeci etap – weryfikacja ostateczna, polega na sprawdzeniu kandydata w odpowiednich rejestrach, szczególnie w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. W przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż rok czynności opisane w pkt. 1 należy powtarzać co roku.
Wszystkie osoby zatrudnione przez Fundacji działań na rzecz sportu i rekreacji “Wataha” oraz inne osoby, które fundacja kieruje do wykonywania czynności związanych z kontaktami z dziećmi w tym zobowiązane są do zapoznania się z standardem ochrony dzieci.
Rozdział 4. Procedury w przypadku krzywdzenia dziecka.
W przypadku uzyskania przez pracownika informacji, że dziecko jest krzywdzone lub naruszony jest jego dobrostan, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownikowi placówki, w której pracuje.
- W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie placówek Fundacji przez pracownika lub inną osobę:
- Osoba, która zauważyła, że jakiekolwiek dziecko jest krzywdzone przez pracownika jest zobowiązana niezwłocznie powiadomić o tym kierownika placówki.
- Kierownik rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie inny pracownik prowadzi rozmowę wyjaśniającą z podopiecznym i ewentualnymi świadkami zdarzenia. Z rozmowy sporządzona zostaje notatka w Karcie Pobytu Dziecka.
- Jeśli sprawę zgłosił rodzic lub inny opiekun, kierownik rozmawia o zauważonej sytuacji z rodzicami pokrzywdzonego dziecka i dokonuje głębokiej analizy zdarzenia, a także konsultuje sytuacje z innymi współpracownikami.
- Kierownik placówki prowadzi rozmowę z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie dziecka. Z rozmowy sporządzona zostaje notatka zawierająca listę osób uczestniczących, przebieg rozmowy, wnioski i postanowienia.
- Kierownik w celu wyjaśnienia prawdziwości faktów, sporządza opis zaistniałej sytuacji oraz plan pomocy dziecku – na podstawie rozmów:
- z dzieckiem (w obecności pedagoga lub wychowawcy klasy, który sporządza notatkę z rozmowy),
- ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka,
- z podejrzanym o krzywdzenie.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań, jakie placówka podejmuje na rzecz dziecka, w celu zapewnienia mu poczucia bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- zdyscyplinowanie krzywdzącego,
- wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- W przypadku potwierdzenia podejrzenia, że fakt krzywdzenia miał miejsce, na wniosek kierownika placówki, właściwy organ wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika karą porządkową lub dyscyplinarną.
- W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie i poza terenem placówek Fundacji przez opiekuna lub inną osobę:
- Każdy pracownik, który posiądzie informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą, niebędącą pracownikiem fundacji jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu kierownika placówki oraz sporządzić adnotację służbową zawierającą opis zaobserwowanych symptomów w Karcie Pobytu Dziecka.
- Kierownik placówki wzywa osobę, którą podejrzewa się o krzywdzenie i informuje ją o podejrzeniu.
- Kierownik po rozmowie z osobą, która podejrzewa krzywdzenie dziecka, niezwłocznie prowadzi działania wyjaśniające: rozmawia z dzieckiem i ewentualnymi świadkami zdarzenia, odbywa się także rozmowa na ten temat w trakcie zebrania kadry placówki. Z rozmów sporządzona zostaje notatka.
- Kierownik w celu wyjaśnienia sytuacji, sporządza opis zaistniałej sytuacji oraz plan pomocy dziecku — na podstawie rozmów:
- z dzieckiem,
- ze zgłaszającym fakt krzywdzenia dziecka,
- podejrzanym o krzywdzenie.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań, jakie placówka podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa dziecku, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Kierownik składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydział Rodzinny i Nieletnich.
- W przypadku krzywdzenia dziecka na terenie placówek Fundacji przez inne dziecko:
- W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy rówieśniczej, kierownik placówki niezwłocznie wzywa i informuje o tym fakcie opiekunów zarówno dziecka krzywdzonego jak i dziecka, które jest sprawcą przemocy.
- Kierownik rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie inny pracownik prowadzi rozmowę wyjaśniającą z podopiecznym i ewentualnymi świadkami zdarzenia. Z rozmowy sporządzona zostaje notatka w Karcie Pobytu Dziecka.
- Kierownik placówki przy współpracy z Pracownikami placówki opracowuje plan pomocy dziecku, który uwzględnia formy wsparcia poszkodowanego i ma na celu zapewnienie mu dalszego bezpieczeństwa.
- Poza realizacją opracowanego planu pomocy dziecku – każdorazowo w sytuacjach konfliktowych stosuje się mediacje rówieśnicze, jako alternatywną metodę rozwiązywania sporów.
- Kierownik placówki, w obecności opiekuna informuje sprawcę przemocy rówieśniczej o konsekwencjach jakie zostaną wobec niego wyciągnięte (powołując się na Regulamin placówki).
- W przypadku popełnienia przez sprawcę czynu karalnego, zostaje o tym fakcie powiadomiony sąd rodzinny lub Policja, a wobec dziecka wyciągane są konsekwencje prawne wynikające z Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu):
- Kierownik powołuje zebranie kadry, w skład której wchodzą wszyscy pracownicy, a także reprezentant Zarządu Fundacji ”Wataha”. Kadra sporządza plan pomocy dziecku na podstawie opisu sporządzonego przez kierownika placówki oraz informacji uzyskanych przez członków zespołu.
W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice lub opiekunowie dziecka, organizacja zebrania kadry placówki jest obligatoryjna. Na to zebranie zaproszeni są opiekunowie dziecka, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół, który podpisuje każdy uczestnik.
Kierownik składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydział Rodzinny i Nieletnich.
- Zasady ochrony danych osobowych dziecka:
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
- Pracownik ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Pracownik jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Pracownik Fundacji może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
- Pracownik fundacji nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunach.
- Pracownik fundacji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
- Zasady ochrony wizerunku dziecka:
- Pracownikowi fundacji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowania, fotografowania) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- Rodzic/opiekun wyraża pisemną zgodę na utrwalanie wizerunku dziecka podczas zapisania dziecka do placówki.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Upublicznianie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl w celach promocyjnych). Jeżeli dziecko nie chce być na danych zdjęciach obowiązkiem pracowników fundacji jest uszanowanie jego woli.
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu:
- Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- Na terenie placówki możliwy jest dostęp dziecka do Internetu w określonym czasie i na przeznaczonych do tego komputerach – pod nadzorem wychowawców.
- Internet udostępniany w formie WI-FI jest zabezpieczony hasłem.
- Pracownicy placówki mają obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- W miarę możliwości placówka prowadzi z dziećmi cykliczne (przynajmniej raz na rok) warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Placówka w miarę możliwości zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny.
- Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa placówki była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie oprogramowanie.
- Pracownicy placówki przynajmniej raz w miesiącu sprawdzają, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony Pracownik placówki ustala, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
- Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzania niebezpiecznych treści, wyznaczony Pracownik placówki przekazuje kierownikowi placówki.
- Pedagog/psycholog/wychowawca przeprowadza z dzieckiem, które wprowadziło treści niebezpieczne do komputera, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
- Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog/wychowawca uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w rozdziale III niniejszej Polityki.
Rozdział 5. Przepisy końcowe.
- Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.